Nyheter


Mycket är på ”g” nu vad gäller Orust E-boats framtid. Vi deltar i olika utvecklingsprojekt och vårt namn/verksamhet blir mer och mer känt i båtbranschen, underleverantörer samt hos många myndigheter/organisationer.

Orust e-boats med och presenterar på Strömstad in Light 2018

Ny styrelse i Orust e-boats AB är Magnus Johansson (ordf. Elbilsverige.se), Gordon Strömfelt (Engineering Force e4s.se), Helena Berg (Dr. Batterispecialist/Libergreen).

Avtal med både Sven-Erick Carlsson (Affärsutvecklare/Innovatum) och Combitech i Trollhättan

Deltar och visar eldriven båt på Energi- och Miljömässan i Henån den 8 september 2018

Film finns även på youtube under E boats

Innovatum är nu med och stödjer Orust e-boats via Inkubatorprogrammet, här får vi rätt förutsättningar till snabbare utveckling, finansiering och expertkompetens.

Torsdag den 30 augusti deltar Orust e-boats i ett seminarium, ordnat av ABB med de senaste beprövade lösningarna inom Elektrifiering- och Hybrid-lösningar för Sjöfarten. Vi kommer även att titta in i vad som kommer inom en nära framtid.

Söndag den 5 augusti kom bl.a Tesla West Sweden och provade nyheten, marina laddstationen och provkörde elbåten. Artiklar kom i både Ny Teknik och Båtliv m.fl se https://www.nyteknik.se/fordon/svensk-elbat-visas-upp-i-helgen-soker-kritik-6924568 och http://www.batliv.se/2018/08/08/ny-svensk-eldriven-och-planande-bat/ 

Ny laddstation finns nu i drift vid HYC, Hällevik Yacht Club, Hälleviksstrand för de nya eldrivna båtarna som ska snabbladdas.

Orust E-boats kör under sommaren 2018 prototypen till den planande, eldrivna styrpulpetbåten ‘Starcut’ i vattnen utanför västra Orust, se bilder under fliken Galleri. Skrovet är från början anpassat för eldrift, lätt och med en unik form vilket ger lågt framdrivningsmotstånd i kombination med utmärkta gångegenskaper. Båten är avsedd för upp till fyra personer.

Prototypen är designad av Jan Qvist, Vaxholm. Den väger 600 kg och har en batterikapacitet på 18,4 kWh vilket motsvarar 2 liter dieselolja. I tillägg till ren eldrift finns en liten bensinmotor avsedd som räckviddsförlängare, en så kallad ´range extender´. Laddningstiden är med nuvarande teknik 1 – 5 timmar men kommer i serieutförandet att reduceras betydligt.

Serieversionen kommer att bibehålla alla goda egenskaper men blir uppgraderad med andra batterier, elmotor och drev, samt med en ny och anpassad inredning. Räckvidden vid ren batteridrift är ca 15 distansminuter vid en marchfart på 15 knop. De första serieexemplaren är planerade till våren 2019.

För ytterligare information kontakta antingen Arne Lindström eller Claes Bengtström, se kontakt på hemsidan.

Exempel på andra projekt där Orust e-boats medverkar;

SOU logga

  • Fossilfritt-Sverige
  • Klimat 2030
  • Nedan följer tidigare publicerade NYHETER
  • Ekotransport 2030 https://www.aktuellhallbarhet.se/konferens/ekotransport2018/
  • Blå-Gröna kustvägar – en förstudie som visar på hur vi skall kunna få fram nya laddstationer till båtar som drivs av el/förnybar energi (solceller på vattnet)  Den 24 januari har vi en ”Workshop fossilfria vattenvägar och vattenbruk Infrastruktur-Design-Energi-Förankring-Lättviktsskrov-Finansiering” på Kristinebergs havslaboratorium, Fiskebäckskil och den 7 mars i Göteborg
  • Bildandet av ett konsortium – med VINNOVA och RISE

SJÖFARTSFRUKOST MED TEMA AI  – Vad är AI och vad säger forskningen? -AI och sjöfart i praktiken – framtiden för sjöfarten? 

HISTORISKT BESLUT OM ”SJÖFARTENS PARISAVTAL” ANTAGET AV FN:S SJÖFARTSORGANISATION IMO

TESLAS´ OF THE SEAS – SVERIGES STÖRSTA EXPORTMÖJLIGHET

Datum och tid: onsdag 21 mars kl.14.00-17.00 Plats: Epicenter Disruption Hall, Mäster Samuelsgatan 36, Stockholm

Välkommen till toppmötet och seminariet “Teslas´ of the Seas” där ett nytt unikt samarbete kommer att lanseras med målet att stärka arbetet mot en klimatsmart sjöfartssektor och med stor potential för svensk export av miljövänlig teknik.

Decarbonising Maritime Transport – The Case of Sweden

The Swedish shipping industry has been very active in decarbonising shipping. Its industry association has formulated a target of zero-carbon shipping by 2050 and various Swedish shipping companies are pioneers in low-carbon shipping.

DNV GL’s new digital journey takes a virtual cruise

DNV GL’s digital journey presentation in virtual reality (VR) shows how the company is pushing ahead with the digital transformation to improve the quality and efficiency of its services, as well as the emerging solutions which are taking class into the future.

Battery and hybrid ships

Stena Line introduces battery power

En nyhetsuppdatering per 27 februari 2018  om EV (finansierad av Energimyndigheten och värd är Swedish Electromobility Centre )

Nyligen gav också regeringen ett uppdrag att analysera fossilfrihet för statligt ägda fartyg.

Regeringen har beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att analysera förutsättningarna för en omställning till fossilfrihet för statligt ägda fartyg, till exempel vägfärjor och lotsbåtar. Trafikverket ska också lämna förslag till en strategi inklusive åtgärder.

Läs pressrelase.

7-8 mars 2018 är det också en batterikonferens för marina applikationer i Norge. Mer info här. Fokus i år är på användarna.

mer info på http://gantrack5.com/t/v/3_ODczMDMxNTQ2MQ==/

Den 7-8 februari 2018 är det åter dags för Transportstyrelsens sjöfartsseminarium:   https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/sjofartsseminarium/sjofartseminarium-2018

  • Autonom sjöfart
  • Digitalisering
  • Cybersecurity
  • Sjöfartens infrastruktur (hamnar, kanaler, farleder)
  • Forskning
  • Nya regelverk m.m.

6 februari 2018 delta i regeringskansliets WorkShop. Diskutera hur vi kan medverka för att öka tempot. Hur kan vi hjälpas åt att skruva upp våra egna mål för att sätta press på politikerna att höja ambitionsnivån inför nästa klimatmöte i Katowice i Polen 3-14 dec 2018   COP24 logo

Medverkar gör bland annat Johan Rockström, professor i Miljövetenskap och chef för Stockholm Resilience Centre, Johanna Lissinger Peitz, Sveriges chefsförhandlare vid klimatförhandlingarna, och naturligtvis Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Trend Report marine e-mobility at Boot Düsseldorf 2018-01-20–28

Development in marine e-mobility 2018 The technology for every-day use is already available!

Challenge E-mobility – The technology for every-day use is already available!

https://www.boat-duesseldorf.com/cgi-bin/md_boot/lib/pub/tt.cgi/E-Mobility_-_ideas_concepts_and_products_at_the_boot_2018.html?oid=64971&lang=2&ticket=g_u_e_s_t

The fact that electric drives, at least during operation, are greener than any internal combustion engine is indisputable. The sprawling and not always completely fact-based discussion about the overall environmental performance, for example, if one takes into account the production of batteries, is another topic. To say just this about it: it can hardly be worse than the environmental incompatibility of oil, its production and its associated wars and environmental disasters or its subsequent processing and combustion. And electricity generation is also making tremendous progress, even with renewable and sustainable energies. This is a development that goes hand in hand with the spread and evolution of electro-mobility, or at least parallel to it.

24 januari Workshop fossilfria vattenvägar och vattenbruk (Infrastruktur-Design-Energi-Förankring-Lättviktsskrov-Finansiering. Plats: Kristinebergs havslaboratorium, Fiskebäckskil. Nästa möte vid Johanneberg Science Park i Göteborg 7 mars 2018.
16 Januari 2018 Soul of the Sea in the Age of the Algorithm (How Tech startups can heal our Oceans by Gregory S. Stone) hos STENA i Göteborg, moderator Jessica Hjerpe Olausson, VGR
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
7 nov 2017 Orust eboats håller 3 x 12 minuters presentationer hos Maritima klustrets redovisningar för hållbara maritima näringar i Göteborg
14 nov 2017 ”A blue and sustainable future – how do we get there?”
En workshop hos SSRS, Göteborg Långedrag
 15 nov 2017 ”Transition to Future transport” What are the key factors for a transition to a future transport system, and what initiatives are taken to facilitate a change? at Lindholmen conference center, Gothenburg
17 nov 2017  ”Sjöfartens utveckling och framtid! Svenskt Näringsliv, Göteborg
21 nov 2017 RoRo? Jorå! – framtiden för rullande gods på sjön
Ett seminarium som anordnas av Lighthouse & Maritima klustret i Västsverige.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
30 aug 2017
”Fartyg på el – en kraft att räkna med?”
Ett seminarie som anordnas av Lighthouse & Maritima klustret i Västsverige.

8 aug 2017

”Hållbara blå näringar och ledarskap” i Lysekil.

Med syfte att inspirera företagare genom andra företagares erfarenheter och idéer inom blå näringar och ledarskap.

16-17 maj 2017

”Event Solution Initiativ Forum Ocean”, i Göteborg, inför Sveriges presentation i FN (FN:s havskonferens).

Fiji och Sverige har tagit initiativ till FN:s havskonferens i New York den 5 – 9 juni 2017. Konferensen har fokus på mål 14 bland FN:s 17 hållbarhetsmål i Agenda 2030. Vi bistår med analysunderlag och arrangerar även andra evenemang som är knutna till konferensen.

28 april 2017

”Elvägsseminariet” på Lindholmen i Göteborg.